Prečo je dobré dať si popoludnie šlofíka: Stačí pár minút a budú sa diať zázraky

Cítite sa počas dňa unavení? Kolíše vám pozornosť, zívate a najradšej by ste sa videli v posteli? Ak môžete, vypočujte svoje telo a dajte si popoludňajšieho šlofíka. Bude lepšie vám a v konečnom dôsledku aj vášmu okoliu. Prečo je krátky popoludňajší spánok často doporučovaný? A je vhodný aj pre tých, ktorí majú so spaním všeobecne ťažkosti?

Väčšina z nás to pozná … vtieravé popoludňajšie únava, čo na človeka prichádza v skorých popoludňajších hodinách, niekedy medzi druhou a treťou popoludní. Pozornosť neutešene klesá, túžba po odpočinku významne rastie a vidina postele je toľko lákavá … Názory na popoludňajších “dvadsať” sa občas zľahka rozchádzajú, väčšinou sa však stretnete s názorom, že krátky škofík počas dňa môže byť v mnohých ohľadoch viac než prínosný. Napriek tomu existujú výnimky a situácie, kedy sa taký výlet do ríše snov skôr neodporúča.

Spánok ako utópia?

Je viac než jasné, že nie v každom zamestnaní je popoludňajší spánok reálny a mnohokrát vás myšlienky (a nároky) tohto typu môžu celkom dobre pobaviť. Na druhej strane trend práce z domu a celkovo čím ďalej viac uvoľnenejšia pracovné podmienky sa v mnohých prípadoch šlofíka nebráni a môžu ho – za určitých okolností – tiež umožniť.

Kedy krátka pauza pomôže

Ideálnou dobou pre ľahký odpočinok a spočinutie na (hoci improvizovanom) lôžku je podľa niektorých odborníkov tretia hodina popoludní. Doprajete Ak svojmu telu krátky odpočinok vo forme ľahkého spánku, urobíte jednoznačne dobre. Vaša kreativita následne porastie, pozornosť sa bude pohybovať niekde v rámci bežných ranných mantinelov a váš mentálny výkon uspokojí nielen vás samotných, ale aj kolegov či šéfa. Navyše znížite riziko, že vďaka vyčerpania spôsobíte dopravnú nehodu. Popoludňajší šlofíka je odporúčaný dokonca aj ľuďom, ktorí majú so spaním všeobecne skôr problém. Reč je samozrejme o ťažkostiach s nočným zaspávaním a celkovo nekvalitným spánkom. Aj jedinca trpiaci spánkovou depriváciou popoludňajší spočinutia vytiahne cez deň z najhoršieho a okrem výkonu zlepší aj ich náladu a samozrejme vzájomné vzťahy. Okrem toho sa zvýši ich šance na “zopnutie” normálneho režimu spánku počas noci.

Neriešte únavu kofeínom alebo sladkým

Aj z estetického hľadiska je popoludňajší spánok viac ako prínosný. Okrem toho, že po krátkom odpočinku budete vyzerať (a cítiť sa) lepšie, nepocítite (tak silnú) potrebu doplniť stratenú energiu kávou a niečím na zub. V konečnom dôsledku a z dlhodobejšieho hľadiska sa tento druh odpočinku príjemne premietne na vašej váhe. Takže ako u nočného spánku, tak u popoludňajšieho šlofíka s trochou zveličenia platí, že sa môžete prespať k lepšej postave. To preto, že odpočinok je jedným zo základných bodov úspechu pri chudnutí.

Na čo pozor

Podobne ako u všetkého tiež u popoludňajšieho spánku platí, že existujú drobná úskalia. Jedným z nich je dĺžka odpočinku. Možno paradoxne znie skutočnosť, že 10 minút ľahkého spánku vám urobí lepšiu službu ako 40 minút. Pri dlhšom spánku totiž jednoznačne hrozí riziko, že upadnete do hlbšieho spánku a po prebudení budete ešte unavenejší, rozospatí a nevrlí. Ak ste zástancami šlofíka a ak máte k nemu príležitosť, doprajte si ho pravidelne. V opačnom prípade totiž hrozí, že si “rozhodíte” svoj cirkadiánní rytmus (biologický rytmus určujúci kolísanie aktivity a bdelosti počas určitého časového úseku).

Vnímajte svoje telo

Keď je malé dieťa unavené, je schopné zaspať kedykoľvek a kdekoľvek. Vníma svoje potreby a akosi samozrejme im podlieha. Čím sme starší, tým viac svoj spánok a únavu neriešime, aby sme ich mnohokrát následne začali riešiť ako problém. Ľudské telo je chytré a presne vie, čo potrebuje. Ak ste na seba, resp. na neho príliš tvrdí, nevenujete ak mu patričný priestor a jeho potrebám váhu, zareaguje tak, aby vám to “došlo”. Potom často nastupuje lekár a ďalšie nepríjemnosti s ním spojené. Buďme teda v prvom rade sami sebe akýmsi holistickejším lekárom, vnímajme pozorne reč vlastného tela a buďme voči sebe láskaví, aspoň v rámci svojich najlepších možností.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Close