Športovanie pre ľudí s nadváhou: Ako zatočiť s kilami navyše a neublížiť si

Nadváha a obezita môžu viesť k celej rade rôznych ochorení, od cukrovky až po vysoký krvný tlak. Jedná sa o jeden z najväčších problémov súčasnosti. Zatočte s nadváhou zdravým jedálničkom a vhodným športom.

Sport spoločne so zdravou životosprávou by mal byť pravidelnou súčasťou životného štýlu, a to hlavne tých, ktorí bojujú s nadváhou či obezitou. Dôležité ale je, akú aktivitu zvoliť, aby neboli príliš zaťažované kĺby a dýchacie aparát.

Vždy je najlepšie voliť taký druh pohybu, ktorý človeka baví, a tak u neho skôr vydrží, a ktorý prináša potešenie z postupného zlepšovania sa. Rozhodne nie je dobré sa rovno vrhnúť do náročného športu, ktorý so sebou bude niesť frustráciu.

Ako spoznať nadváhu?

“Pri posudzovaní nadváhy je dobré si spočítať osobné Body Mass Index. Na internete je zadarmo k dispozícii mnoho BMI kalkulačiek. Všeobecne sa dá ale povedať, že nadváha je to, keď človek má k jej” pocitu “objektívne dôvody – napríklad si nemôže zaviazať šnúrky , každý rok musí kupovať nové oblečenie, pretože to staré je zrazu malé, “hovorí s miernou nadsádzkou fyzioterapeut Petr Hafič z McKenzie kliniky a dodáva:” Ľudia s nadváhou by si pri športe mali dávať pozor na kardiovaskulárny systém, ktorý sa musí vyrovnávať s vyššou záťažou, keď sa človek pohybuje s nadmernými kilami. Vo veľkej záťaži sú samozrejme aj kĺby dolných končatín, ako sú bedrá a kolená. “

Aký šport bude ten pravý?

“Na začiatok je ideálne si najprv určiť športové ciele, ktorých ľudia s nadváhou chcú dosiahnuť. Ak sa vráti k tenisu, najazdia na bicykli 50 kilometrov alebo budú aktívnejšie plávať. Podľa tohto našim pacientom dáme primeranú záťaž a odhadneme tak i povahu človeka, ktorý chce zmeniť svoju váhu. Vždy je ale dobré sa pred výberom športu poradiť s odborníkmi a zájsť si aj na prehliadku k svojmu lekárovi, ktorý urobí celkové zdravotné vyšetrenie. Z toho potom môže skúsený fyzioterapeut vychádzať pri stavbe tréningu, “hovorí fyzioterapeut Kryštof Kuba. Medzi vhodné športy patrí aj pilates alebo cvičenie s váhou vlastného tela. Vhodné je tiež cvičenie s pomôckami, ako sú posilňovacie gumy alebo činky. Pokiaľ na cvičenie nie ste zvyknutí, tak i drobná pohybová aktivita zaručí, že schudnete a ľahko sformujete postavu.

Ideálne je chôdza alebo indiánsky beh

Mnoho ľudí trpiacich nadváhou sa obáva začať behať, pretože si nechcú ničiť svoje kĺby. Ale aj beh sa dá zdravo zvládnuť s kilami navyše. Základné výbavou by mali byť kvalitné topánky, ktoré dobre odpruží nárazy, a tým viac ochráni tvrdé dopady na kĺby. Ideálne je bežecký tréning začať najprv svižnou chôdzou, potom do chôdze zapojiť aj úseky behu (takzvaný indiánsky beh). Za chvíľku sa pomer chôdze a behu prirodzene vymení a človek zrazu zistí, že viac behá ako chodí.

Dobrou voľbou je napríklad aj bicykel. Tu je ideálna začať za pomoci cyklo trenažérov, kde možno postupne meniť záťaže a trénovať tak kardiovaskulárny systém. A až postupom času vyjsť do terénu. Najlepšie tam, kde je čo najviac roviny.

Aký šport je absolútne nevhodný?

“Osobne si nemyslím, že by nejaký rekreačný šport bol pre ľudí s nadváhou vyložene nevhodný. Dôležitá je dobrá technika a zodpovedajúce fyzické zaťaženie, ktoré sa športu vynaložia. Ak sa ale niečoho vyvarovať, tak by som sa vyhol aktivitám, ktoré jednostranne zaťažujú telo – napríklad jazda na kolobežke, “dodáva Ondřej Hafič.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Close